Bowlingturen til Hotel Klitrosen ved Fjerritslev september 2019 kopi.pdf

Klik på download for at se beretningen

Bowlingturen til Ringkøbing d. 18. – 23. september 2018

Turen startede, som sædvanlig ved Roskildehallerne kl. 9. Efter de sidste opsamlinger i Benløse gik turen til 1. stop på Fyn, vores faste rasteplads, Kildebjerg N. Videre mod Jelling, nemlig Skovdal Kro. Den ligger meget smukt ved Fårup sø og da vi kom i god tid, var der mulighed for en lille spadseretur ned til søen. Ude på søen lå et lille vikingeskib. Efter en dejlig frokost havde vi tid til at besøge Jellinge stenene, kirken, ja, hele det historiske område.

Vi kørte videre mod vest – man kunne begynde at se vestenvindens indflydelse på bevoksningen – og ved 15.30 tiden var vi fremme ved Hotel Fjordgården. Hotellet ligger næsten ud til Ringkøbing fjord, dejlig hotel med dejlige opholdsmuligheder.

Efter morgenmad og evt. medicinudlevering tog vi mod genbrugsforretningen Guld og Rod. Havde man lyst kunne man købe alverden. Derfra fortsatte vi til Herning Bowlinghal. Vi startede med at spise frokost og derefter blev der bowlet mod P.E.B. 82.   Vandt. Hjem til hotellet, hvor der lige var tid til et besøg i byen.

Torsdag satte vi, efter morgenmaden osv., kursen mod syd. Vi skulle nemlig besøge Danmarks flyvemuseum ved Stauning. Det var en oplevelse, især fordi vi havde 2 guider der havde været ansat i flyvevåbnet og som kunne fortælle meget levende og med mange anekdoter. Hvor mange fly der var? Der var mange og nogle af de gamle maskiner kom stadig på vingerne ved stedlige byfester.

Efter den oplevelse tog vi videre til Stauning Whisky. Et sted der – nærmest ved et tilfælde – er startet af nogle lokale gutter i den enes slagterforretning, og nu er det en millionforretning hvor der er bygget nye tappehaller og opbevaringshaller på et par nedlagte landbrugsgårde. Vi fik først historien fortalt og siden en omvisning af en af de implicerede. For at få en smagsprøve skulle hver person betale 100 kr., det gjorde vi ikke. I stedet fik vi en dråbe på håndryggen – ok, jeg indrømmer, jeg kunne kun smage sæbe fra sidste håndvask.

Så var det tid til frokost og det fik vi i Restaurant Stauning havn – Pariserbøf – ikke dårligt. Vejret var stadig ikke det bedste og Vesterhavet kunne vi ikke se for klitterne.

Vi kørte videre mod Ravhuset, Hennebjerg. Det var sikkert for damernes skyld og der var mange, mange smukke ting og det var temmelig dyrt. Nyde det kunne man godt.

Fredag blev tid for hjemrejse og vi kørte i et stræk til – en stor overraskelse. Vi besøgte Brenderup Højskole. Kirsten Petersens svoger, Ole Dedenroth, og søster er forstandere her. Efter dejlige hjemmebagte boller og kaffe, fortalte forstanderen om skolens formål og virke. En meget spændende skole med mange bæredygtige initiativer og med elever fra mange af verdens lande. Eleverne havde bl.a. bygget den meget flot sal vi sad i.

Derfra kørte vi videre il Svendborg hvor vi skulle spise frokost på Restaurant Svendborgsund. Menuen var Flæskeæggekage. Så kunne vi også klare os resten af dagen.

Alle dage fik vi dejlig middag på Fjordgården og efterfølgende var der hyggeligt samvær i Lobbyen. Den første aften ønskede flere en Irsk kaffe. Bartenderen blev lidt perpleks. Kaffe havde han ikke oooog flødeskum? Efter lang tid fik vi kaffen, den var ikke særlig veltillavet. Næste aften var der både kaffe og skum og sidste aften fortalte personalet så, at de ikke var vant til, at gæster på vores alder ikke bare gik til deres værelser efter maden. Så fik de lært det.

Hjemrejsen sluttede, som planlagt, kl. 16.15.

Alt i alt igen en veltilrettelagt tur. Tak til Johnny Steen.